افزونه جلالی را نصب کنید. 27 رمضان 1446 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1168 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 34 تعداد دیدگاهها : 11×
  • اوقات شرعی

  • کمالات انسانی از دیدگاه نهج البلاغه(پایبندى به تعهدات‏)

    شناسه : 557 08 خرداد 1395 - 14:08 958 بازدید ارسال توسط :

    پایبندى به تعهدات‏ انسان از آنجا که انسان است و موجودى اجتماعى و داراى پیوندهاى اجتماعى است، در بندِ مجموعه‏اى از تعهدات انسانى و اجتماعى قرار دارد. هرچه انسانیت انسان، قوى‏تر و فطرت الهى‏اش، شکوفاتر باشد، پایبندى او به تعهداتش مستحکم‏تر است. هرچه انسان به مراتب بالاترى از انسانیت دست یابد و از کمال عقلى […]

    پ
    پ

    پایبندى به تعهدات‏

    انسان از آنجا که انسان است و موجودى اجتماعى و داراى پیوندهاى اجتماعى است، در بندِ مجموعه‏اى از تعهدات انسانى و اجتماعى قرار دارد. هرچه انسانیت انسان، قوى‏تر و فطرت الهى‏اش، شکوفاتر باشد، پایبندى او به تعهداتش مستحکم‏تر است. هرچه انسان به مراتب بالاترى از انسانیت دست یابد و از کمال عقلى بیشترى بهره‏مند شود، به عهد و پیمان، و تعهدات خویش پایبندتر مى‏گردد. بنیاد زندگى انسانى و رفتار دینى، بر پایبندى به تعهدات الهى، انسانى و اجتماعى استوار است؛ و تزلزل در این کمال انسانى، همه‏چیز را متزلزل، بلکه ویران مى‏سازد. على (ع) در سخنى راهگشا فرموده است:

    أَصْلُ الدِینِ أَدَاءُ الأَمَانَهِ وَ الوَفَاءُ بالعُهُودِ.

    بنیاد دین‏دارى، امانت را به‏جا آوردن و پایبندى به تعهدات است.

    آنچه سلامت انسان و جامعه را تأمین مى‏کند، پایبندى به تعهدات است. این ویژگى به‏عنوان مهم‏ترین وسیله صیانت فرد و جامعه باید مورد توجه قرار گیرد.

    امیرمؤمنان على (ع) در عهدنامه مالک اشتر درباره وفاى به عهد- مهمترین استوانه روابط انسانى و اجتماعى- فرموده است:

    فَإِنَّهُ لَیْسَ مِنْ فَرَائِضِ اللَّهِ شَیْ‏ءٌ أَشَدُّ عَلَیْهِ اجْتِمَاعاً، مَعَ تَفَرُّقِ أَهْوَائِهمْ، وَتَشَتُّتِ آرَائِهمْ، مِنْ تَعْظِیمِ الْوَفَاءِ بالْعُهُودِ، وَ قَدْ لَزِمَ ذَلِک الْمُشْرِکونَ فِیمَا بَیْنَهُمْ دُونَ الْمُسْلِمِینَ لِمَا اسْتَوْبَلُوا مِنْ عَوَاقِب الْغَدْرِ.

    در میان واجبات الهى هیچ موضوعى همانند وفاى به عهد میان مردم جهان- با تمام اختلافاتى که دارند- مورد اتفاق نیست؛ حتى مشرکان زمان جاهلیت- علاوه بر مسلمانان- آن را مراعات مى‏کردند؛ زیرا عواقب پیمان‏شکنى را آزموده بودند.

    منبع: غررالحکم نهج البلاغه نامه ۵۳

    سید عبداله جعفری مشاور فرهنگی

     

    این مطلب بدون برچسب می باشد.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.