افزونه جلالی را نصب کنید. 27 رجب 1446 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1110 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 30 تعداد دیدگاهها : 11×
  • اوقات شرعی


    Warning: A non-numeric value encountered in /home/basijsai/public_html/wp-content/plugins/azan/index.php on line 122

  • ۹ ربیع آغاز ولایت امام زمان (عج)

    شناسه : 932 30 آذر 1394 - 5:59 667 بازدید ارسال توسط :

     

    (مَن یُعَظِّمْ شَعائِراللّه فَاِنَّها مِن تَقْوى القُلوبِ . . .)

    خوشا به حال کسى که شعائر دین خدا را بزرگ و محترم شمارد; زیرا این صفت، ویژگى دل هاى پرهیزگار است.

    هشتم ربیع الاول شهادت مظلومانه ى امام حسن عسکرى (علیه السلام)آغاز دوره ىامامت امام مهدى (عج)، از حوادث مهم و حساس تاریخ تشیع به شمار مى رود. باگرامى داشت خاطره ى این روز باشکوه، مطلب زیر را با هدف آشنایى بیشتر باشخصیت آخرین حجت خدا در روى زمین و اظهار ارادت به پیشگاه آن حضرت تقدیممى داریم. امید است همیشه یاد آن عزیز پنهان در پس پرده ى غیبت را در دلهایمان زنده داریم و از وظایف خطیر خویش در این دوره ى سرنوشت ساز غافل نباشیم.

    پ
    پ

     

    (مَن یُعَظِّمْ شَعائِراللّه فَاِنَّها مِن تَقْوى القُلوبِ . . .)

    خوشا به حال کسى که شعائر دین خدا را بزرگ و محترم شمارد; زیرا این صفت، ویژگى دل هاى پرهیزگار است.

    هشتم ربیع الاول شهادت مظلومانه ى امام حسن عسکرى (علیه السلام)آغاز دوره ىامامت امام مهدى (عج)، از حوادث مهم و حساس تاریخ تشیع به شمار مى رود. باگرامى داشت خاطره ى این روز باشکوه، مطلب زیر را با هدف آشنایى بیشتر باشخصیت آخرین حجت خدا در روى زمین و اظهار ارادت به پیشگاه آن حضرت تقدیممى داریم. امید است همیشه یاد آن عزیز پنهان در پس پرده ى غیبت را در دلهایمان زنده داریم و از وظایف خطیر خویش در این دوره ى سرنوشت ساز غافل نباشیم.

    اصل امامت:

    مقوله ى امامت و جانشینى پیامبر اکرم (صلى الله علیه وآله وسلم)، همواره به عنوان یکى از مباحث مهم اعتقادى مسلمانان در طول تاریخ مطرح بوده است. دردیدگاه شیعه، اهداف نزول کتاب هاى آسمانى و ارسال پیامبران الهى، هنگامى به طور کامل تحقق مى یابد که ختم نبوت با نصب امام معصوم همراه باشد. امام همه ى ویژگى هاى پیامبر به جز دریافت وحى را داراست که با ولایت تکوینى (قدرت بر تصرف در نظام هستى) و ولایت تشریعى (تبیین و تفسیر آیات و احکام الهى) و از بین بردن نارسایى هاى موجود، زمینه را براى رسیدن انسان به کمال معنوى فراهم مى کند.

    پیامبر اکرم (صلى الله علیه وآله وسلم)،در سال دهم هجرى، هنگام بازگشت از حجه الوداع، با نازل شدن آیه ى «الیوم اکملت لکم دینکم واتممت علیکم نعمتى» از سوى خداوند مأمور شدند در محلى به نام «غدیر خم»، انتصاب على بن ابى طالب (علیه السلام)به مقام امامت را به آگاهى مردم برسانند. ابو جعفر محمّد بن جریر طبرى; تفسیرگر و تاریخ نگار نام دار اهل سنت در اشاره به این واقعه مى نویسد:

    «پیامبر اکرم (صلى الله علیه وآله وسلم) ]در منطقه ى غدیر خم[ فرمودند: جبرییل از سوى خداوند دستور آورد که در این جایگاه بایستم و به سفید و سیاه اعلام کنم که على بن ابى طالب (علیه السلام)، برادر من، وصى من، جانشین من و امام پس ازمن است» .

    البته آن چه گفته شد به اعلام همگانى و رسمى و بیعت گرفتن از مردم مربوط است; زیرا رسول خدا (صلى الله علیه وآله وسلم) در دوران رسالت، بارها با بیان تعداد امامان و نام بردن از آنان، مسأله ى امامت را تبیین کرده بودند. هنگامى که آیه ى «یا ایها الذین امنوا اطیعواللّه و اطیعو الرسول و اولى الامر منکم» نازل شد، جابر بن عبداللّه انصارى از پیامبر پرسید: «اولى الامر» که اطاعت شان در ردیف اطاعت شما به حساب آمده است، چه کسانى هستند؟ پیامبر اکرم (صلى الله علیه وآله وسلم)درپاسخ فرمودند: «آنان جانشینان من و پیشوایان مسلمانان هستند. نخستین آنان،على بن ابى طالب و پس از او فرزندش، حسن و . . . به این ترتیب یکایک ائمه ى اطهار (علیهم السلام) را نام بردند. هنگامى که به امام دوازدهم رسیدند،با این تعبیر از ایشان یاد کردند که: «ثم سّمى محمّد و کنیّى حجه اللّه فى ارضه و بقیّه فى عباده ابن الحسن بن على . . .; سپس هم نام محمّد، هم کنیهى من، حجه اللّه و بقیه اللّه در بین مردمان، فرزند حسن به على (علیهالسلام)هستند . . .».

    ویژگى هاى حضرت مهدى (عج):

    تحصیل کمال واقعى انسان، پس از ختم نبوت، به پیروى از رهنمودهاى امام هر عصر وابسته است که پیروى نیز بدون معرفت و شناخت امام ممکن نیست. از این رو،شناخت ویژگى ها و اوصاف ائمه ى اطهار(علیهم السلام)در سیر تکامل فردى و اجتماعى افراد و تحقق ایمان صحیح اهمیت دارد. به گونه اى که با تعابیر گوناگون از پیامبر اکرم (صلى الله علیه وآله وسلم)روایت شده است:

    من مات و لم یعرف امام زمانه مات میته جاهلیه.

    هر کس بمیرد و امام زمان خود را نشناسد، به مرگ جاهلیت مرده است.

    بدیهى است شناخت امام، مراتبى دارد که هر مرتبه از آن، به بخشى از نیازهاى افراددر زمینه هاى خاص پاسخ مى گوید و آنان را به معرفت و کمال رهنمون مى سازد.

    الف) نسب حضرت مهدى (علیه السلام):

    پدربزرگوار ایشان، امام حسن عسکرى (علیه السلام)، امام یازدهم شیعیان است که در سال ۲۳۲ هـ ق. در شهر مدینه متولد شد و در سال ۲۶۰ هـ ق در سامرا به شهادت رسید.

    مادر امام زمان (علیه السلام)، نرجس خاتون از طرف پدر،دختر یشوعا پسر قیصر روم شرقى و از طرف مادر، از نوادگان شمعون یکى ازحواریون حضرت عیسى (علیه السلام) است که در واقعه ى معجزه مانندى، از روم به مدینه منتقل و سپس در خانه ى امام هادى (علیه السلام)، تحت نظر حکیمه خاتون، دختر امام جواد (علیه السلام)، با احکام اسلام آشنا مى شود. آن گاه امام هادى (علیه السلام)، او را به همسرى حضرت عسکرى (علیه السلام) در مى آورند و بدین ترتیب، این بانوى پاک دامن به افتخار مادرى مهدى آل محمّد (علیه السلام) نایل مى گردد. این بانوى پرهیزکار به روایتى در سال ۲۶۱هجرى و بنابر نقل دیگر، یک سال پیش از شهادت امام عسکرى (علیه السلام)، ازدنیا رفته اند. قبر شریف این بانوى پرهیزگار، در کنار مرقد مطهر امام یازدهم (علیه السلام) در سامرا قرار دارد.

    ب) ولادت حضرت مهدى (علیه السلام):

    خلفاى عباسى از طریق روایات زیادى که از پیامبر اکرم (صلى الله علیه وآله وسلم) و ائمه ى اطهار (علیهم السلام) در باره ى امام مهدى (علیه السلام) نقل شده بود، بر این حقیقت کاملا آگاه بودند که به زودى در خاندان اهل بیت (علیهم السلام)، نوزادى چشم به جهان خواهد گشود که بساط ظلم و فساد نظام هاى خودکامه را از جوامع بشرى برخواهد چید. بر این اساس، دستگاه حاکم از زمان امام نهم (علیه السلام) به بعد، آن بزرگواران را بیش از پیش زیر نظر گرفته بود. حتى امام هادى (علیه السلام) و فرزندش امام عسکرى را از مدینه به سامرا (مرکز خلافت عباسى) انتقال دادند تا اعمال و رفتار آنان را کنترل کنند. این فشارها در زمان امامت امام یازدهم به اوج خود رسید و ارتباط آنحضرت را با شیعیان به حداقل رساند. سردم داران حکومت عباسى، بارها او را به زندان منتقل مى کردند و گاه و بى گاه به خانه اش یورش مى بردند و به بازرسى مى پرداختند تا بلکه به آن نوزاد دست یابند. اما مشیّت خداوند آنبود که به مصداق «یریدون لیطفوا نورالله بافواههم والله متم نوره و لوکره الکافرین» این مولود مبارک در این خاندان وحى و نبوت، چشم به جهان گشاید.

    در شب نیمه ى شعبان سال ۲۵۵ هـ ق، در حالى که اصلا آثار حمل در مادر بزرگوارشان دیده نمى شد، آن امام همام، به عرصه ى وجود گام نهادند. به این ترتیب در آن شرایط بسیار سخت و آکنده از رعب و وحشت، وعده ى خداوند تحقق یافت و دوازدهمین ستاره ى بر حق امامت با طلوع خویش، افول حاکمیت ستم گران را نوید داد.

    با وجود مخفى بودن تولد این مولود،امام عسکرى (علیه السلام) براى اتمام حجت و پیش گیرى از انحراف هاى بعدى،خبر تولد امام دوازدهم را به دوستان و خویشاوندان و شیعیان خاص رساندند وحتى به برخى از آنان، امام (علیه السلام) را نشان دادند. براى مثال، احمدبن اسحاق قمى یکى از بزرگان شیعه مى گوید: خدمت امام عسکرى (علیه السلام) شرفیاب شدم و خواستم در باره ى جانشین آن حضرت پرسش کنم. وقتى به حضور آنحضرت رسیدم، بى آن که من، پرسش خود را مطرح کنم، به من فرمودند:

    «اىاحمد! خداى متعال از هنگامى که آدم را آفرید، زمین را از حجت، خالىنگذاشته است و تا قیامت نیز آن را از حجت خالى نخواهد گذاشت. براى وجودحجت خداست که بلاها از اهل زمین، دفع مى شود و نعمت هایى چون باران برآنان نازل مى شود و زمین، برکت و نعمت هاى موجود در خود را به انسان هاارزانى مى دارد».

    اسحاق بن احمد قمى مى پرسد: مولاى من! امام پس ازشما کیست؟ به دنبال این پرسش، امام به اندرون خانه وارد شدند. سپس در حالىکه پسرى در حدود سه ساله و هم چون ماه نورانى شب چهارده را در بغل داشتند،بیرون آمدند. آن گاه به من فرمودند:

    «اى احمد! اگر تو نزد خداىمتعال و حجت هاى او گرامى نبودى، پسرم را به تو نشان نمى دادم; همانا اوهم نام رسول خدا (صلى الله علیه وآله وسلم) و هم کنیه ى اوست. او همان کسىاست که زمین را از عدل و داد پر خواهد ساخت. مَثل او در این امت، مَثلحضرت خضر (علیه السلام) است. به خداسوگند! او به زودى غایب خواهد شدو دورهى غیبت او به اندازه اى طول مى کشد که بیشتر مردم به گمراهى و هلاکتگرفتار مى شوند. تنها کسانى که خداوند توفیق پایدارى در امامت را به آنانارزانى داشته است، نجات مى یابند».

    احمد بن اسحاق مى گوید: سرورم! آیا نشانه اى هم وجود دارد تا به کمک آن، بیشتر اطمینان قلبى پیدا کنم؟ دراین هنگام آن پسر بچه ى زیبا و نورانى، با لهجه ى عربى بسیار فصیح بهآرامى فرمودند:

    «منم بقیه الله در زمین; همان کسى که از دشمنان خداانتقام مى گیرد. اى احمد بن اسحاق! پس از آن که خود او را زیارت کردى، درپى اثر و نشانه ى دیگرى نگرد…».()

    ج) امامت حضرت مهدى (علیه السلام):

    پیشتر اشاره شد که پیامبر اکرم (صلى الله علیه وآله وسلم) و ائمه ىاطهار(علیهم السلام)، با تعابیر گوناگون به مسأله ى امامت حضرت مهدى (علیهالسلام)اشاره کرده و تقریباً اطلاعات لازم را در باره ى چگونگى تولد،وقایع زندگى و ویژگى هاى حکومت آن حضرت در اختیار مردم قرار داده بودند. براى مثال، در یک مورد، پیامبر اکرم (صلى الله علیه وآله وسلم) خطاب بهعلى (علیه السلام) فرمودند:

    «امامان پس از من دوازده نفرند که اولى آن ها تو هستى و آخر آن ها قائمى است که خداوند به دست او، شرق و غرب عالم را خواهد گشود»().

    و یا در جاى دیگر مى فرمایند:

    «… نهمین نفر از امامان، قائم اهل بیت من و مهدى این امت است که در رفتار وگفتار و کردار، شبیه ترین مردم به من است. او پس از یک غیبت طولانى و حیرتو سرگردانى ظهور خواهد کرد و دین خدا را در سرتاسر عالم، حاکمیت خواهدبخشید. او با نصرت و تأییدهاى پى در پى خداوند متعال، زمین را پر از عدل وداد خواهد ساخت همان گونه که پیش از آن، از ظلم و ستم پر شده است».()

    بنابراینبه دلیل شرایط خفقان بارى که خلفاى عباسى ایجاد کرده بودند، حضرت مهدى (علیه السلام) پس از تولد، یک دوره زندگى نیمه مخفى را آغاز کردند. در ایندوره که تا شهادت امام عسکرى (علیه السلام)، ادامه داشت، تعداد بسیاراندکى از شیعیان، به دیدار ایشان نایل شدند از آن پس، دوره ى امامت امامدوازدهم (علیه السلام) و مرحله ى خطیر زندگى آن حضرت که به دوره ى غیبتمعروف است، آغاز مى شود.

    مسأله ى اقامه ى نماز بر پیکر مطهر امامعسکرى (علیه السلام) توسط حضرت مهدى (علیه السلام)، سبب روشنگرى مردم شد واز انحراف هاى بعدى در مسأله ى امامت جلوگیرى کرد. این کار بر همه ىشیعیان آشکار ساخت که پس از امام عسکرى (علیه السلام)، فرزند ایشان عهدهدار منصب امامت هستند. بدین ترتیب توطئه ى خطرناکى که خلفاى عباسى، براىنابودى اساس مکتب تشیع طرح ریزى کرده بودند، خنثى شد.

    باید دانستعوامل حکومت عباسى پس از شهادت امام عسکرى (علیه السلام)، در صدد برآمدندتا کسى را از سوى خلیفه، مأمور نماز خواندن بر جنازه ى آن حضرت کنند و بهپندار باطل خود، با این کار، پایان دوره ى امامت را اعلام و خلیفه ى غاصبعباسى را وارث امامت شیعه معرفى کنند; اما با وجود مقدمه چینى هاى بسیارىکه انجام داده بودند، نقشه ى آنان عملى نشد. هنگامى که فرد مورد نظرحکومت، آماده ى نماز خواندن بر پیکر امام یازدهم (علیه السلام)بود، ناگهانکودکى در حدود پنج ساله، با وقار و طمأنینه پیش آمد، آن فرد را کنار زد وخود به اقامه ى نماز پرداخت. این در حالى بود که به عنایت خداوند متعال،مأموران حکومتى نتوانستند حتى کوچک ترین عکس العملى از خود نشان دهند. باپایان نماز نیز، پیش از آن که مأموران حکومتى بتوانند کارى بکنند، آن حضرتاز دیدگان غایب شدند. بدین ترتیب، دوره ى امامت حضرت مهدى (علیهالسلام)آغاز شد.

    آغاز امامت آن حضرت، به مشیّت الهى و برخى مصالحدیگر، با غیبت همراه بود که به «غیبت صغرا» مشهور است و تا سال ۳۲۹ هجرىقمرى به طول انجامید. پس از آن، مرحله ى جدیدى از غیبت که به دوره ى «غیبتکبرا» معروف است، آغاز شد که تاکنون نیز ادامه دارد. این دوران، سخت تریندوره ى امتحان مردم است; زیرا ارتباط مستقیم با امام (علیه السلام)براىهمگان میسر نیست و نایب خاصى نیز وجود ندارد تا مردم به وسیله ى اوبتوانند از آن حضرت، کسب تکلیف و پاسخ پرسش هاى شان را دریافت کنند.

    درتوصیف این برهه از زمان، تعبیرهاى بسیارى در روایات وارد شده است که ازوجود فتنه هاى بسیار خطرناک حکایت دارد. بشر در این دوره، به دلیل بىتوجهى به ارزش هاى اصیل الهى و انسانى، با وجود برخوردارى از زندگى بهظاهر زیبا، آراسته و مدرن به زندگى نکبت بارى دچار مى شود. بدین معنا کههر چند شکم ها سیر و زندگى پر زرق و برق خواهد بود، ولى روح ها مضطرب،نگران و سرگشته است و از دست دادن هدف و فلسفه ى درست زندگى، یکایک افرادبشر را به یأس و ناامیدى کشنده اى دچار مى سازد.

    در فرهنگ اصیلاسلامى، براى پیش گیرى از دچار شدن به چنین وضعى، تحت عنوان «وظایف دورانغیبت»، رهنمودهاى بسیار مهمى از سوى پیامبر اکرم (صلى الله علیه وآلهوسلم) وائمه ى اطهار(علیهم السلام) ارایه شده است. رعایت این موارد، سببدر امان ماندن از خطر انحراف است; زیرا پاى بند نبودن به احکام الهى و ازدست دادن ثبات فکرى و اعتقادى صحیح، سبب آلودگى به فتنه هاى آخر الزمانخواهد شد.

    امید است با انجام وظایف و تکالیف مربوط به دوره ى غیبت،بتوانیم در شمار منتظران واقعى آن حضرت باشیم و هنگام ظهور مهدى موعود(عج)، شایستگى هم گامى با آن سوار سبزپوش را به دست آوریم.

    بقیه الله خیر الکم ان کنتم مؤمنین

    این مطلب بدون برچسب می باشد.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.